Är jag nervös inför förlossningen?

Vardag / Permalink / 4

Är en fråga jag får vääääääldigt ofta och ärligt talat så är jag inte nervös ett dugg :S jag är mer peppad, typ tänker positiva tankar om de varje dag och försöker föreställa mig i den situationen som kommer och hur jag på bästa sätt ska fixa det så bra som möjligt. POWERWOMAN! Haha skämt åsido (säger jag som brukade ligga och grina av mensvärk.......) Hm nej men jag vill inte lägga energi på att vara nervös för då blir jag bara stressad. Försöker tänka positivt istället och tar det som de kommer! Allas förlossningar är ju olika så ingen kan ju säga ifall min kommer gå snabbt eller ta lång tid, om den är supersmärtsam eller mindre.. I slutändan slutar ju allting ändå positivt då vi får våran lilla skrutt:)


Här är några utav mina pepptankar inför förlossningen


- jag kommer vara omhändertagen av folk som kan sitt jobb och min sambo som stöttar mig hela vägen vid min sida.

- smärta har jag klarat förr, det handlar bara om "några?" timmar

- min kropp är skapad för detta. Kan alla andra i världen så är inte jag sämre!

- tänk vilken belöning vi får! Det är trots allt den bästa tanken av alla

- graviditeten är över, jag blir mitt "vanliga jag" (kroppsmässigt) och vi får börja ett nytt liv som en riktig familj <3

#1 - - jag är inte dum i huvudet! jag har aspergers syndrom!:

de är första barnet va? jag tror inte man ska lägga energi på att va nervös då för hur mycket man än försöker så kan man ju inte föreställa sig hur det kommer kännas att föda barn och då är de ju onödigt att gå runt och oroa sig i onödan.
Min kusin blev besviken när hon fick första barn för hon för vänta sig att du skulle göra mer ont än mensväk men eftersom hon har uber mensvärk så va förlossningen ingenting för henne.

Du är en superkvinna och du kommer klara det med allt stöd runt omkring dig:)

#2 - - Anonym:

Klart du fixar det Issa, du är en stark kvinna !

#3 - - jennifer:

härligt tänk! såå rätt! :D

Svar: Lönar sig inte att va nervös oxh orolig :)
issabelle.se

#4 - - Nina:

Fick också den frågan hela tiden. Brukade svara att det är väl inget att vara nervös över, ut kommer han nog på ett eller annat sätt ;)
Läste inte på eller funderade speciellt mycket kring förlossningen. På förberedelsekursen tog de upp smärtlindringsalternativen o mer tyckte jag inte jag behövde veta. Det blir ju ändå aldrig som man tänkt sig!
Sammantaget hade jag en riktigt bra o lätt förlossning. Vad ingen däremot berättar är hur tungt det kan vara efteråt. Stygn som ömmar o stramar, ömma bröstvårtor o onda bröst då mjölken stiger. Efterblödning i kombination med stygn som gör wc-besöken 3 gånger längre. O på allt det en ny liten individ att komma underfund med!
För min del hade jag gärna haft kvar epiduralen en vecka efter förlossningen ;)

Hur som haver, lycka till när det väl beger sig! Och fantisera inte för mycket om hur det blir - för det lär inte bli så ändå :)

Till top